måndag 10 november 2008

Lydnad promenad

Att gå promenad med sin hund är det absolut bästa för både dig själv och för hunden. Har du T.ex en hund som är livlig, springer och gör en massa bus eller bara tuggar på skor eller andra saker? Det beror inte på att hunden vill äta skor, utan för att han har energi som han måste bli av med och han vet inte hur han ska bli av med den.

Så här är det i många hem, hunden gör sig av med energi på helt fel sätt och ägaren tycker bara sin hund är olydig och jobbig. En promenad är alltså den bästa lösningen för de flesta problemen som en vanlig hund brukar ha.

Hur långt ska man då gå med en hund? Det beror helt på vilken ras hunden har, storlek och ålder. Men minimum är 40min om dagen och det är väldigt lite för en hund "Undantag är valpar". Det finns även raser för latmaskar eller för de som har svårt att gå, raser som inte behöver gå så länge.
Vill du lära din hund olika trick, lära den att inte hoppa eller springa fram till andra hundar eller människor? Har du problem att klippa hundens kor eller kamma den? Efter en promenad är allt detta otroligt mycket enklare eftersom han är trött och har gjort sig av med sin energi, den orkar därför inte säga emot lika mycket, och han är inte heller lika livlig då.

Det finns aldrig några bortförklaringar till varför man inte går ut med sin hund, det är en sak man tog på sig när man skaffade en hund. Det är som att skaffa en bebis utan att ge den mat av olika anledningar.

En dominant hund "äger" ofta ägaren och en promenad är ett väldig bra sätt att lära hunden vem som bestämmer och vem som är dominant i eran flock. Så det är viktigt att du bestämmer när ni går på promenad, jag har olika kommandon till Gizmo. När jag säger "gå fint" så går han bredvid mig, säger jag "nu kan du springa" då får han göra vad han vill. På det viset har jag alltid kontroll över Gizmo och han vet att det är jag som bestämmer. Gör han inte som jag säger, så ser jag till att det blir så och gör han som jag säger så berömmer jag han. På det här viset blir det alltid negativt när han inte lyder, och alltid positivt när han lyder.

Så bara genom att se till att din hund går bredvid dig när du vill att den ska göra det, så tar du över ledar rollen och får automatiskt en hund som lyder dig.
Vet du inte hur du ska bära dig åt för att hunden ska gå bredvid dig så Klicka här

Här har du lite tips hur du ska göra för att du ska få ledar rollen i eran flock när ni är på promenad. Detta smittar även av sig i hemmet, så du får en lydigare och snällare hund hemma och eftersom du nu börjar gå mer så får du även en lugnare hund som inte hittar på dumheter eftersom han redan har blivit av med sitt överskottsenergi.


För latmaskar
* Vänta med att gå ut tills din hund är lugn
* Gå alltid ut före hunden
* Du bestämmer alltid vägen.

För vanliga människor
* Vänta med att gå ut tills din hund är lugn
* Gå alltid ut före hunden
* Du bestämmer alltid vägen.
* Gå bestämda steg där du tydligt visar att du är ledare
* Ha alltid hunden bredvid dig, aldrig framför.
* När du vill att din hund ska lukta kissa och allt det där, ge då ett kommando T.ex "Nu får du gå" "Nu så" osv. Se bara till att alltid ha samma kommando.