måndag 10 november 2008

Att gå bredvid

Här är 3 kommandon som vi har till vår hund när vi är på promenad.

1. Gå fint: "Han går då bredvid mig"
2. Nu kan du gå fri: "Han går då hur han vill" med koppel på.
3. Nu kan du springa: "Han är helt fri utan koppel"

I detta inlägg skriver jag om steg 1, när han ska gå bredvid mig med koppel.

Hur vet du om du har kontroll när du är ute och går med din hund i koppel?
Det är bara att ställa dig frågan, är det du som går med hunden, eller är det hunden som går med dig?
Jag tycker att det är väldigt viktigt att en hund får nosa, känna sig fri och göra vad den vill. Men för att en hund ska kunna vara fri så måste du först se till att
ha kontroll över hunden. I detta inlägg skriver jag hur du ska bära dig åt för att hunden ska gå bredvid dig.
Det är ett kanon bra sätt att få din hund att lyda dig.

Genom att du är sträng med att hunden går bredvid dig så gör du din hund lydig, du tar över ledar rollen och du visar vem som bestämmer.
Desto lydigare din hund är desto mer vågar du låta han vara fri, därför är det viktigt att du är hård när det gäller att han ska gå bredvid dig.
För att du senare ska kunna släppa han helt och han då lyder dig. Jag är väldigt glad över att min hund kan vara fri i alla situationer utan att jag är det minsta orolig.
Jag vet att han kommer när jag ropar och jag vet att han ser mig som ledare, just för att jag är sträng när han inte får vara fri.

1. Börja med att sätt hunden på vänster sida om dig.
2. Se till att ha riktigt kort koppel men inte spänt.

När du börjar gå med din hund så säger du inte "kom" eller något sådant, utan bara gå så följer hunden med.
Skulle han försöka gå framför dig så ryck bakåt så känner han av att han går för långt fram och så backar han.
Ovana hundar kan fortsätta gå fram även fast du rycker och rycker. I detta läge höj upp hans koppel nästan vid öronen.
Hundarnas starkaste ställe i nacken är längst ner, och de svagaste stället är högst upp, genom att höja upp kopplet kan han inte dra.
På det här videt kan du styra även de starkaste hundarna bara genom att höja upp kopplet högt upp. Använd stryp koppel.

Om du rycker till varenda gång han går förbi dina ben så kommer han till slut att lära sig. Men är din hund ovan så höj upp kopplet och kämpa på.
Det viktigaste är att du aldrig ger upp, nu är det en kamp mellan dig och hunden, märker hundan att du låter han gå förbi dig bara en enda gång så kommer han att testa och testa om och om igen. Så du måste vara bestämd. Känner du att han fortfarande är omöjlig och bara ska springa framför dig så hitta en bra rak strecka och håll dig där.
Börja gå rakt fram och varje gång han går förbi dina fötter så vänder du dig om och går åt andra hållet, gå dit ända tills han går förbi dina fötter och då vänder du dig om igen. Så här kan du få hålla på och göra 30min om dagen ända tills han har lärt sig.

Tänk på att du är ledare och en ledare vet alltid vart han är på väg, visar du dig osäker så känner hunden av det och tar över.
Gå alltid i en bra hastighet och med bestämda steg, det är så en bra ledare leder vägen och en hund kan känna hur en ledare är. Glöm inte att rätta när han gör fel, och en viktig sak är att du berömmer när han går fint. Han lär sig massor av att få beröm.