onsdag 4 februari 2009

Funderar ni på att skaffa hund?

Funderar ni på att skaffa hund? Börja då med att ta reda på så mycket fakta ni bara kan få tag i. Låna böcker, kolla på filmer, sök på internet, prata med andra hund ägare osv. Om ni inte orkar eller har intresset att ta reda på så mycket som möjligt om hundar, valpar, uppfostran osv, då kommer ni omöjligt orka med att ta hand om hunden. Det finns så otroligt mycket man som hund ägare bör veta, det är inte bara att köpa en hund, gå på promenad och ge hunden mat. Ni måste lära er ett helt nytt språk, hund språket. Det är viktigt att lära sig vad det betyder när hundens öron är bakåt, framåt, när svansen är uppåt, rakt ut osv. En hund behöver inte vara glad bara för att den viftar på svansen, den behöver inte vara glad för att den får springa fritt osv.

Hur är en hund
Ni behöver lära er hur hundar fungerar, det är T.ex helt fel att trösta en rädd hund. Det kan förstöra hundens framtid totalt och lär ni er inte hur ni ska ska behandla hunden vid olika tillfällen, vad ni bör undvika och vad som är ett måste så kommer hunden inte må bra. Ni kan inte begära att hunden ska lära sig ert språk och lyda er utan att ni först lär er hundens språk. Hunden lär sig genom att ni berättar vad som är rätt och fel på ett språk som hunden förstår, samma språk som mamman använder på valparna.

Att läsa av hundar
För att veta om hunden är T.ex rädd, orolig, förvirrad eller visar sig dominant så behöver ni lära er att läsa av hundar. Kan ni inte läsa av när en hund visar sig dominant så kan ni inte stoppa det beteendet, hunden tar då över ledar rollen vilket leder till en olydig, orolig och vild hund. Går ni inte tillräckligt långa promenader så kommer ni också få en vild och olydig hund som inte mår bra.

Ett familjebeslut
En bebis tillhör hela familjen och det ska även hunden göra. Därför är det viktigt att hela familjen är med och beslutar om ni ska köpa en valp eller inte. Det är därför jag skriver "ni" och inte "du", just för att hunden blir en del av familjen och alla i er familj har ansvar över hunden och alla behöver veta hur man hanterar hundar.

Ert syfte
En hundvalp är ju självklart jätte söt, men att köpa en hund bara för att hunden/hundvalpen är söt går inte alls. Denna lilla söta hund kommer att växa och bli vuxen. Hunden är en valp i ca 1 år, medans en hund lever 10-15 år. Så i ca 13 år får ni vara beredd på att gå promenad 45-60min om dagen oavsett om det regnar, om alla i familjen är sjuk eller om ni egentligen är upptagna, så är detta ett ansvar ni tar på er.

Ni kanske kan testa på
För att testa på hur det är att ta hand om en hund så kanske ni kan låna en hund av T.ex en släkting eller kompis. Nu skiljer det sig oerhört mycket från hund till hund. Lånar ni T.ex en lydig hund och ni själv inte vet hur ni ska uppfostra en hund så kan det bli rena motsatsen än vad ni hade tänkt er. Det är därför det är så viktigt att ni tar reda på allt om hundar innan ni köper en. Ni lånar även hem en vuxen hund som kan klara sig några timmar själv, medans en valp behöver man hålla koll på, gå ut med, hela tiden.
Har ni barn så är det samtidigt bra att ni ser hur era barn hanterar en hund i ert hem.

Förbered er
Varje liten timme ni lägger ner på att hitta information kommer ni ha enormt mycket nytta av, och det finns aldrig något stop att "nu kan jag allt jag behöver kunna". Innan jag skaffade min hund la jag ner mellan 2 och 4 timmar om dagen i 4-5 månader på att leta fakta, kolla på hund filmer, söka på nätet osv. Ändå fick jag en chock när jag väl skaffade en hund. Jag kände "Oj var det så här att ha en hund". Jag visste att det skulle vara jobbigt men att valpen behövde gå ut varje halvtimme i flera veckor var jag inte beredd på, att jag skulle gå ut 2-3 gånger mitt i natten, varje natt när jag skulle jobba tidigt nästa dag var heller inget jag hade tänkt igenom. Och så mycket vi var tvungna att lära hunden som att äta ur matskålen, att gå rakt framåt när man hade han kopplad. Jag hade inte räknad med dessa problem, det tog veckor att få hunden att gå i koppel, då menar jag inte gå fot utan att bara röra på benen när han var kopplad.

Ta reda på fakta
Det spelar ingen roll hur mycket ni än läser om att skaffa hund, ni kommer ändå inte lära er allt ni behöver kunna. Men satsa på att lära er så mycket ni bara kan, för ni kommer ha nytta av varje minut ni lägger ner på att ta reda på fakta. Gör det inte bara för er skull, hunden mår bäst om ni vet hur ni ska sköta och hantera hunden i alla olika situationer. Att skaffa en hund är det jobbigaste, men samtidigt det bästa jag har vart med om i mitt liv. Det känns som att jag har offrat halva mitt liv till att ta hand om hunden, men jag ångrar ingenting, det är samtidigt det bästa jag har gjort i mitt liv.

Gör ert beslut
Är ni beredd på att offra en stor del av era liv och er fritid? Tänker ni ta reda på så mycket ni bara kan när det gäller uppfostran, hur ni ska vara som ledare, att lära er läsa av hunden osv. Kommer ni klara av att uppfylla hundens alla behov? Då kommer ni leva ett underbart liv tillsammans.